Thursday 14 January 2016

Sharing is caring : Zakat itu wajib! Rukun Islam ke-3.

Assalamualaikum readers sekalian.
Harini terlintas pulak nak bercerita mengenai zakat. Aku dan kengkawan opis baru berbincang mengenai zakat. Dan baru ku sedar yang zakat itu wajib. Mase zaman sekolah memang tau zakat itu wajib tapi bila dah kerja, dah ada pendapatan sendiri aku lupa kewajipan sebagai umat Islam. Astaghfirullah al azim.. Maafkan aku ya Allah.

Yang aku tau, hasil dari perbincangan dengan kengkawan dan buat sikit research. Percentage zakat adalah 2.5% samada zakat pendapatan, zakat perniagaan mahupun zakat harta. Senang je nak kira, contoh lah zakat perniagaa. Bulan Januari pendapatan bersih selepas tolak semua-semua darab dengan 2.5%. So cara nak bayar? Lagi mudah kalau korang ada internet banking. Yang aku tau maybank and CIMB bank.

Maybank2u

After dah login,
pilih Account & banking
- kolum kiri, Bill payment
- make a one off payment
- view all payees by catagory
- zakat & charity
- select from list
- pilih nak bayar zakat atau charity
- then bayar berapa kadar zakat korang.

Bagi yang x de internet banking korang boleh la ke pusat zakat memasing. Marilah kita menunaikan kewajipan sebagai seorang Islam. Dan sucikan harta. Wallahualam.

- The end -



No comments:

Post a Comment

Lilypie Trying to Conceive Event tickers
Daisypath Anniversary tickers