Wednesday 15 April 2015

Trip to Krabi : Day 4 ( Masa untuk pulang)

Hari 4 di Krabi.. Masa untuk kami pulang.

Seawal jam 8pg kami bersiap2 untuk pulang ke Malaysia.. Rindu dgn family and kwn2. Driver van janji jam 10pg amek kitorg.. Turun2 je kt bawah rupenye van dah sampai. Kitorg turun dalam pukul 9.50pg. Bagus awal dia datang. So loading bag and say sayonara kpd Raya Guest House and Aonang.. Bila la boleh sampai sini semula.. Sigh..

Perjalanan dimulakan dgn bismillah.. Hanya aku dan husband je dlm van. Menurut kata co-pilot.. kami org pertama yg di jemput.. So we are free to choose our sit.. Selesanya.. Dan bermula lah kisah sedih kami.. Sob..sob..

Yeay dapat dok sebelah husband aku

Mcm mula2 dtg drive tu dok amek org sini amek org kt sane dalam perjalanan nak ke Hatyai.. Plus dgn barang2.. And terjadi lagi sekali.. Duduk dalan van yg sesak.. Aku malas nak amek port..aku pun kroh..kroh.. Disamping suamiku yg tercinta..

Sempat capture a few things before lelapkan mata

Unikkan.. Ade sclupture di setiap trafik lite and tiang lampu and setiap satunya berbeza

Eh..eh.. Jumpe Proton Saga la..haha

Tibe2 husband aku kejut.. Rupanya da sampai R&R.. Perot pun da lapar kami pun pergi la makan.. Nasi lauk ayam kunyit.. Sedap x sedap belakang cerite.. Yg penting lapar.. Aku pun ngap la.

Makanan aku.. Nasi putih + ayam masak kunyit

Station air percuma.. Cawan kena hantar sendiri..ngeh ngeh

Tempat pilih lauk

Keadaan dalam cafe

Dah kenyang makan.. Kami cepat2 ke van takut kena tinggal sebab driver bagi masa 10minit shj..huhu.. Tibe2.. Aduh sakit perot plak.. Nak shishi.. And jumpe lagi sekali bende unik kat thai ni..

Tada.. Tandas dia.. Unikkan.. Takut woo..huhu

And also gune gayung uolls..

Ok enuf stori about toilet..kitorang pun memulakan semula perjalanan..

Ni yang buat aku rase unik nye Thai.. Tgk la lori dia.. Gamble gile..

Highway nak ke Hatyai

Yeay da nampak sign board hatyai

Nak dijadikan cerita.. Disebabkan driver tu byk sgt amek orang sane amek orang sini..masuk sana masuk sini maka kami pun sampai kat Hatyai jam 4.20pm.. Alamak!!! Macamana ni.. Keretapi dari Hatyai nak ke Malaysia dah gerak jam 4.00pm tepat. Memang da semakla kepala aku ni kan.. Macam mana nak balik.. Urgh!!!
Cakap banyak pun x gune.. Dorang bukan paham aku cakap ape.. Bincang punye bincang dgn company van yg kitorang amek tu.. Aku minta sorang hantar kat sempadan.. Kena bayar lagi 200bath..duit da la nak habis..huhu.. Doa dan tawakal je la..

Kononnye nak kejar keretapi kat Padang Besar tapi sampai kat sempadan dah kul 6pm.. Tak sempat nak ke Stesen Keretapi Padang Besar.. Bincang punye bincang dengan asben aku.. Cakap kat hubby da dekat ni dengan langkawi..dah alang2 sampai sini.. Jom ke LANGKAWI...
so disini la bermula cerita kami dilangkawi..
From langkawi kitorang balik naik flight.. Malindo air.. Sbb flight je yg ade kosong and cepat sampai..

Pemeriksaan passport

Sempadan Malaysia - Thailand

Akhirnya sampai juga kitorang kat bumi Malaysia tercinta. Memang rasa lega yang amat. Terasa dalam hati, Oh Malaysiaa, I missed u. Alhamdulillah.

Berbalik pada cerita nak ke Langkawi tu, kitorg sampai je sempadan kitorang amek teksi (motor). Naik moto uolls. so kitorg kena amek 2 motor. Aku rase tu irang Thailand. Dia hanar kitorang ke Taxi stand.Harga RM5/motor. Sampai kat tempat teksi, pakcik daripada Malaysia, Pakcik tu kata kalo nak ke langakwi better naik jetty Kuala Perlis lagi dekat so kami minta la pakcik hantar ke Jeti Kuala Perlis. Disebabkan dah malam, kami pun check in hotel berdekatan and tunggu sampai pagi esok baru ke Langkawi.

Itulah sedikit sebanyak cerita kami first timer backpack ke Krabi for our honeymoon. In Sha Allah ada rezeki kami datang lagi. Tq for reading.

- The end -

Trip to Krabi : Day 1 (Sesampainya di Krabi)

Trip to Krabi : Day 2 (Island hoping : Phi phi Island)

Trip to Krabi : Day 3 (Emerald pool)

Trip to Krabi : Harga cenderamata / souvenir

Trip to Krabi : Persiapan sebelum pergi

Trip to Krabi : Backpack ke Krabi (Perbelanjaan & bajet)